الخميس، 2 مايو 2013

تابع :نظرة من أعلى


(4)رؤية من أعلى
تستحقها:
رؤى محمود عليوة

لكتابها
نظرة من أعلى

عبرات ونظرات

يابنتي العزيزة ماذا أقول غير انك تعبرين عما بداخلي ومتأكدة إنه بداخل كل مناّبمنتهى السلاسة ..ونفسي اعمل مسابقة هنا على مدونتي ليكتب كل من يشارك تحت عنوان "عبرات ونظرات "ونشوف كل واحد حايكتب إيه وعن إيه ..بعد إذنك طبعاً..خلينا في اللي رؤى بتقوله شوفوا بقى يعني انا باديكوا البرشامة وانتوا وشطارتكوا ..بتقول :عبرات وضحكات تتسابق هناك في العمق أيها تصل للسطح أولاً..لاتختلط فكل منها مميز بذاته ..واتفقا على أن تكون لكل منها وقتها الخاص بها ..فحين وجود الآخرين تعلو الضحكات الشفاه ..وحين أختلي بعيداً عنهم لن تتأخر العبرات ....وبين هذه وتلك أصبحت تمر دقائق وساعات الحياة ..مابين ألم وأمل بعيد ..ومابين حزنٍ دفين وفرحة تأتي كبرقٍ خاطف ..

إيه اهي قدامكم اعملوا زيها ..أنا مستنية بجد ..اعتبروا المدونة هنا ورشة عمل وبجد احسن خاطرة بهذا المعنى بعد عمل الإستفتاء عليها من قبل كل المدونين الذين لن يشاركوا يعني حايكونوا هم الحكم ..أقول اللي يفوز له جايزة عندي بجد ..ياللا ابتدوا وقولولي إيه رأيكم ..

--------------------------------------
حين يجف المداد
إلى متى يمكن للكاتب أن ينتظر قلمه إن جف حبره أو توقف عن الكتابة ؟؟
--------------------------------------
مشغول البال
هو قلم الكاتبة الذي مازال مشغولاً هناك في الباطن لتزداد الحيرة ويزداد الصمت ..
------------------------------------------------
هناك في زمن البراءة ..!!
رؤى ..احتاجك في حضني ..عندما تقولي انتي هذا فماذا نقول نحن الذين اشتعل مناّ الرأس شيباً ومازلنا نلهث كالحمار والجزرة ..ونحكي القصة لأولادنا ثم لأحفادنا ولا نكاد نسمعها بأذاننا ونحن نقصها ....رؤى ..ماذا بكي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آسفة مش قادرة احكيها ولا ألخصها ..
----------------------------------------
دوائر مفرغة ندور فيها ..!!
يا خبر على الكلام :عندما تمر بنا احداث معينة قد تغيرنا من الداخل لكنها لاتظهر علينا من الظاهرسوى ..لحظات حزن        أوتعبيردهشة..وقد لاتظهر حتى هذه العلامات
ومما يزيد الطين بلة ..أنّ من نلجأ إليهم ونحن في هذه الحالة من الوجع  قد يز يدوننا  وجعاً أو ألماً وذلك لأنهم يتجاهلون ألامنا أو يستهينون بها وبنا ..وبينهم  من   يجعلك تشعر أنك مسكين محتاج لعطف ..
وقد نجد البعض ممن يمكنهم الإستماع إلينا ولكنهم للأسف..من قلتهم قد يأتون في زمن نكون قد تعودنا على الصمت فلا نستطيع أن نحكي لهم شيئاً ..وكذلك الدموع يأتي علينا وقت لانستطيع أن نخرجها فتبقى موجودة ولكنها حبيسة صدورنا ..فيظننا الناس اقوياء واننا لايمكن ان تمر بنا اوقات ضعف ..تدور بنا الدوائر بين قوة نظهرهاومسئولية نتحملها ..وبين مزيد من السكوت ومزيد من قسوتهم..ونصل إلى ضرورة أن ننظر نحن لأنفسنا من خلال مرايانا نحن لنحل  مشا  كلنا    بأنفسنا..
وقد نحتاج أن ننظر لأنفسنا نظرة الطائر من أعلى لنرى انفسنا بنظرة شاملة علنا يمكننا أن نحل مشاكلنا بأنفسنا ..

وقد نصل إلى دائرة أخرى ندور فيها ولانستطيع الخروج منها ..دائرة الوحدةالتي تأخذنالبعيدعن كل مايدور حولنا حتى نشعر بالغربة على الرغم من أننا وسط كل من نعرف ..وما أقساها غربة ..!!

رائعة يا رؤى

-------------------------------------------------
الأحلام الغائبة
مابين انتظارنا لتحقيق أحلامنا ويأسنا من تحقيقها ..وبين خوفنا عليها إن حققناها أن تضيع منا ثانية ..وهل سنكون قادرين على الأحلام   مرة  أخرى وهل تكون هناك حياة بدون احلام ..ولكن يظل لدينا الأمل والصبروالرضا وانتظار الفرج..
ونظل في "قدر "راضين به حتى يأتي"قدر "نشكر عليه ..

----------------------------------------
مرارة التكذيب

من أشد المواقف إيلاماًان تتعامل مع شخص كاذب ويحاول أن يكذبك أنت في كل ماتفعله أو تقوله ..وفي نفس الوقت يؤكد ثقته فيك ..ومع مرور الوقت لن تجد عندك القدرة على التبرير وستتركهم يكذبونك..ولكن سيصل المك لمداه وربما لنقطة اللاعودة إذا استمر الحال على ذلك المنوال ..حيرة ما بعدها حيرة ..!!

إلى الغد إذن يا فيلسوف ..
-------------------------------------------------------

هناك تعليقان (2):

رؤى عليوة يقول...

صباح الفل يا ست الكل

والله بقيت مستنيه الغد بتاع كل يوم
عشان اقرا كتابى معاكى وكـأن حد تانى اللى كاتبه :)

اما عن سؤالك ما بى ؟
ببساطة اشعر انى عديت على زمن مكنتش اعرف انه زمن البراءة وان الزمن دلوقتى اصعب كتير ولولا بعض القوة مكنتش استوعب اللى انا فيه اصلا

يعنى الاختلاط بالناس والخروج لاى شغل او دراسه بتورينا حجات وصفات متعبه كتير بتصعب الحياه اللى مش سهله اصلا
الكلام كتير

والله لو انا جنبك لكن اقعد احكيلك حجات متصدقيهاش ابدا عن اللى فى الحياه
ويمكن بعدها تقتنعى انى مش صغيرة وان الموضوع مش سن ابداااااااا

بس هيييييييييييه دنيا
هههههههه

مستنية بكرة
دمت بخير

zizi يقول...

يا جميلة ..يا رقيقة ..حاتحكيلي إيه لواحدة مخضرمة دقت على راسها طبول كتير قوي ..ويمكن كل واحد لما بيحصله حاجة بيحس إن الدنيا مليانة من النوعيات السيئة دي بس لكن اقولك ايه والله يا رؤى احياناً الواحد بيصادف في حياته ناس بيحس انهم جايزة ربنا للواحد انه مجرد عرفهم أو اتعامل معاهم ..يعني عشان مانظلمش الدنيا هي فيها يمكن الكتير من الضربات لكن فيها قلائل ممكن يضمدوا كل الجراح ..تمنياتي لكي بسهرة حلوة الليلادي مع كتابك الجميل ..